Jonny o Kristina åkte hem den 17 och de tog det dåliga vädret
med sig. Nu har det varit varmt o sol i en vecka. Det är nog
våren som ju infaller den 21 mars.
Kristina och jag hann med en heldag i Atlantico och även en shopping-
runda i San Fernando. Men hör och häpna alla pengar låg kvar i plånboken
då vi kom hem. Trots det var det två trevliga dagar med ögonshopping.
Besökte en tysk restaurang i centrum tillsammans med dem. Där var mycket
god och prisvärd mat. Båda behärskar tyska och har många tyska vänner.
Jag åt och de prata.
"Saknar Jonnys, jag lägger ut" så jag har gjort ett polbreak på en vecka.
Promenerat i vattenbrynet bort mot Mas Palomas och satt mig i sanden och
bara njutit samt tittat på folk ätit min banan och apelsin. Inte dumt det heller.
Har besökt kyrkan här i San Agustin, tisdagar våfflor. Kom i samspråk med
en kvinna och man i min egen ålder ungefär. De hade en ledarhund med sig
(den prata jag inte med) Kvinnan hade varit synskadad och blind sedan 24 års
ålder och aldrig sett sin make. Jag brukar möta en man med blindkäpp när jag
är ute på mina promenader. Det var en bekant till dem som bor med sin fru på
Carolinas (ett fint lgh hotell) i stort sett hela året.
Besökte kyrkan i Playa Ingles i torsdags, ärtsoppa och våfflor. Der är mycket
trevlig och omtänksam personal där. Anmälde mig till en bergsvandring på
måndg. På fråga om det var mycket uppför, så var det nog inte så för här var det
viktigt att knäna var bra. Så det är nog nedför som gäller.
De åker i minibuss på vägar från Arginegin upp mot Soria. Tydligen går
inga guidade turistbussar den vägen.
Var på poparty i lördags. Det var mycket, mycket trevligt. Tapas gott i gott gott.
Det medförde att jag blev inbjuden på bridgeafton. Av bridgen förstod jag ej så
mycket, men trevligt var det. Så nu blir det till att ta en bridgekurs vid hemkomst.
Evas bridgekompis möter jag på mina morgonpromenader. Då hon tar en tur och ett
dopp i havet (måste vara kallt) men hon är nog van då hon har sin bosad på Monte
Rojo.
Ikväll får flygledarna inte en lugn stund. Skulle kunna sköta de hela från min balkong.
Helt fasinerande. När det ena planet försvinner, dyker nästa upp. Måste komma flera
hundra. Vilken industri! Jag undrar om damerna i kassorna på Spar och Vivo är med-
vetna om hur de kan ha ett arbete???? Tur att damerana i den "lillla" affären är medvetna
om varför de har ett arbete. Går ofta dit för där är de mycket, mycket trevliga.
Har haft besök i trädet utanför min balkong av en för mig mycket vacker och annorlunda
fågel en spansk Apupu och på svenska härfågel. Mycket vacker. Har aldrig sett en Apupu-
Härfågel förr.
En del som jag lärde känna i höstas har nu återkommit på våren och det känns jätteroligt.
"flyttfåglar!" Bl .a Katja och Leif mfl.
Snart ska jag också bli en flyttfågel (till Sverige) i sommar. Sedan tror jag att det är bäst
att flytta till varmare breddgrader när hösten kommer.
Men ikväll flyttar jag till sängen inte dumt det heller.
En "glad" pensionär efter 35 år i statlig tjänst, så varför inte njuta av sol och värme med en vistelse på GC när det nu är möjligt. Med goda grannar som gjort den bloggsida möjlig för mig att göra, så hoppas jag att den ska bli till glädje för alla och en var som vill läsa. Med andra ord jag är en helt "vanlig Svensson", som gärna flyr Sveriges vinter.
fredag 25 mars 2011
onsdag 2 mars 2011
miercoles 2 mars
Är kvar på GC flyger den 20 april till (fågel)holken i Sverige. Flyttfågel?
Här är det åter fina dagar, blå himmel och sol har så varit ett par veckor nu.
Tidigare var det vindar som kom in från Porto Rico, vilket tydligen är ganska
ovanligt.
Har varit på Grottutflykt med "Skandinaviska utfärder" och Margit och Bengt.
i Guayadequedalen. Det var en dal, men en dal på hög höjd, det visade sig på
hemvägen. Landskapet är ganska fantastiskt. Mandelträden hade i stort sett
blommat över. Då vädret hade varit gynnsamt för dessa träd så de hade blommat
mycket tidigare än vanligt.
Av guiden fick vi veta att, stenarna man ser efter sluttningarna (har alltid funderat över
dessa) det var för bevattningen förr. Då vred man stenarna som man ville att vattnet
skulle rinna.
En sorts kaktus som ser ut som Aloverakaktusen. Den har en spets på
slutet av bladen. Det användes förr som nål och i kaktusen fanns tråden (finurligt)
När sedan den blommar så blir det en mycket lång (pinne) flera meter, mitt i kaktusen
som då dör.
Eukalyptisträden som står efter vägarna är ditplanterade för att de här så långa rötter,
suger då i sig vattnet när det regnar och man slipper översvämmade väger.
Så har vi kaktusen med röda blomman (likt en stor jordgubbe) från den får man
färgen "E20" i livsmedlen.
Här finns även djur, tornfalk och två (kommer ej ihåg vilka örnar till) Så har vi ödlan
som är grönsaksätare.
Kullarna som man ser när man kommer vid flygplatsen och som brukar vara så grå
och fula är nu gröna och lummiga.
Nästan vid flygplatsen ligger Spaniens största fängelse som även har våningar under
jord. Så många banditer finns det där från hela Spanien.
Klart att resan gick ut på att vi skulle köpa Kashmir- merionalamull (sängkläder)
en föreläsning om detta för 7.000 kr. Då blev Margit, Bengt och jag vegitarianer
för att slippa kycklingmackan.
Det var en intressant dag grottkyrka, grottbostäder samt grottrestaurang och några stopp
till.
Dags för Margit, Bengt, Kjell och Elisabeth att åka hem sista kvällen med "gänget".
Mat på restaurang Rich i San Fernando. Det var speciellt på alla sätt. Fisk som överöstes
med grovsalt och därefter flamberades, saltet skrapades av och fisken rensades allt detta vid
bordet (det var sjötunga). Efterrätt - servitören (stum) utför ett cirkusnummer iklädd Mexicansk
hatt, klättrande på en stege allt högre och högre upp, samtidigt som han får eld på det hela
och prickar rätt i glaset (koppen). Servitören njöt av att få utföra sitt nummer som även vi
gjorde.
Sedan en promenad till Playa Ingles och ett "ställe" som mina vänner alltid går till. Där
vi tog en drink. Det var en spelman där så om man ville kunde man ta sig en sväng om.
Det är ju alltid kul att titta på folk. Är kvinnorna kvinnor eller???? Vi hade en del att fundera
över.
För mig blev det en billig kväll helt gratis Tack snälla Kjell. och allihopa för en trevlig kväll.
Ja så var det dags att byta ut Sun Prime i Playa Ingles till Ruie Gran Canaria i Mas Palomas.
Ingela och Anders kom den 9 februari. Det kändes ju jättebra och roligt att träffas för det var
ju ett tag sedan. Johanna och Tobias kunde ju ej följa med för skolorna, men var bussiga att
ta hand om varandra. Johanna boa hos Tobias.
Jag tillbringa dagarna i Mas Palomas (kan nu allt om all inklose hotell och det vill inte säga lite)
med eller utan band på armen, blått eller silverfärgad, dagspriser och vakterna. Det var "spanskt".
Och tjo och tjim vid polen och i polen är det så vi turister vill ha det??????
Ingela och Anders var ju även hos mig på besök (tyckte nog stället var ganska bra).
och räkorna i vitlöksolja fick samma beröm av dem som av mig.
Det kändes tomt när de for hem.
Då hade jag att glädjas åt att Kristina och Jonny (från Västervik) var på väg hit.
De kom på torsdagen den 17 febr. blir här en månad. Mina polkompisar som har
utökats till ytterligare två Annika och Lelle från Norrköping, men de har bara två
veckor och Lelle har firat sin 50-årsdag här.
Det är så mysigt för Jonny går och köper bröd på morgonen och då tar han plats på "våra"
tre solstolar och Annika och Lelle tar plats på sina två. Det får inte rum flera efter väggen.
Så jag kan ta mina promenader eller gymet och vet att jag har en stol när jag kommer.
Kristina och jag hann med en morgonpromenad innan hon blev väldigt förkyld. Så nu
hoppas jag för hennes skull att hon piggar på sig. Vi har även tänkt ta en shoppingrunda
endera i Atlantico eller San Fernando.
Har varit på polparty ett par ggr och då har jag suttit bredvid "Britt" Ehrlund och hennes
man en gång. En "till" trevlig Britt. De var här tio dagar så vi hann med en middag ute på
restaurang och drink på Skandinaviska och ett klockköp av klockmäster själv samt en
ros som jag tycker är så fin (den skiftar färg) den försäljaren är stum.
Nästa polparty satt jag mitt emot en Britt till.
Nu ska jag gå på polparty på fredag igen, få se om det finns fler Britt.
Det är tapas och det är väldigt gott (speciellt laxgrytan) och äta måste man ju. Det börjar
vid 19.00 tiden och det är en spanjor som spelar internationell musik. Musik som jag minns sedan
man var ute i svängen.
Här pågår ju karnevalen nu och det är just nu på tv, GC kanalen ifrån det. Det är stort och mäktigt
att se.
Idag har jag varit "Holywod fru" Norma plocka mina ögonbryn (hon kommer ju hem) under tiden
var städerskan här. Inte illa att bli ompysslad och få städat samtidigt. Kan man ha det bättre?
På Sverkers inrådan (efter mycket om och men) är jag nu med i facebok som jag inte förstår
mycket av. Men jag kanske kan lära mig även det. Det tog ca 20 min innan jag kom in på bloggen
var på väg att ge upp. Jaa denna datavärld.
Törs knappt nämna att datorn har fungerat en längre tid, då lägger den av.
Nu lägger jag av inte datorn.
Här är det åter fina dagar, blå himmel och sol har så varit ett par veckor nu.
Tidigare var det vindar som kom in från Porto Rico, vilket tydligen är ganska
ovanligt.
Har varit på Grottutflykt med "Skandinaviska utfärder" och Margit och Bengt.
i Guayadequedalen. Det var en dal, men en dal på hög höjd, det visade sig på
hemvägen. Landskapet är ganska fantastiskt. Mandelträden hade i stort sett
blommat över. Då vädret hade varit gynnsamt för dessa träd så de hade blommat
mycket tidigare än vanligt.
Av guiden fick vi veta att, stenarna man ser efter sluttningarna (har alltid funderat över
dessa) det var för bevattningen förr. Då vred man stenarna som man ville att vattnet
skulle rinna.
En sorts kaktus som ser ut som Aloverakaktusen. Den har en spets på
slutet av bladen. Det användes förr som nål och i kaktusen fanns tråden (finurligt)
När sedan den blommar så blir det en mycket lång (pinne) flera meter, mitt i kaktusen
som då dör.
Eukalyptisträden som står efter vägarna är ditplanterade för att de här så långa rötter,
suger då i sig vattnet när det regnar och man slipper översvämmade väger.
Så har vi kaktusen med röda blomman (likt en stor jordgubbe) från den får man
färgen "E20" i livsmedlen.
Här finns även djur, tornfalk och två (kommer ej ihåg vilka örnar till) Så har vi ödlan
som är grönsaksätare.
Kullarna som man ser när man kommer vid flygplatsen och som brukar vara så grå
och fula är nu gröna och lummiga.
Nästan vid flygplatsen ligger Spaniens största fängelse som även har våningar under
jord. Så många banditer finns det där från hela Spanien.
Klart att resan gick ut på att vi skulle köpa Kashmir- merionalamull (sängkläder)
en föreläsning om detta för 7.000 kr. Då blev Margit, Bengt och jag vegitarianer
för att slippa kycklingmackan.
Det var en intressant dag grottkyrka, grottbostäder samt grottrestaurang och några stopp
till.
Dags för Margit, Bengt, Kjell och Elisabeth att åka hem sista kvällen med "gänget".
Mat på restaurang Rich i San Fernando. Det var speciellt på alla sätt. Fisk som överöstes
med grovsalt och därefter flamberades, saltet skrapades av och fisken rensades allt detta vid
bordet (det var sjötunga). Efterrätt - servitören (stum) utför ett cirkusnummer iklädd Mexicansk
hatt, klättrande på en stege allt högre och högre upp, samtidigt som han får eld på det hela
och prickar rätt i glaset (koppen). Servitören njöt av att få utföra sitt nummer som även vi
gjorde.
Sedan en promenad till Playa Ingles och ett "ställe" som mina vänner alltid går till. Där
vi tog en drink. Det var en spelman där så om man ville kunde man ta sig en sväng om.
Det är ju alltid kul att titta på folk. Är kvinnorna kvinnor eller???? Vi hade en del att fundera
över.
För mig blev det en billig kväll helt gratis Tack snälla Kjell. och allihopa för en trevlig kväll.
Ja så var det dags att byta ut Sun Prime i Playa Ingles till Ruie Gran Canaria i Mas Palomas.
Ingela och Anders kom den 9 februari. Det kändes ju jättebra och roligt att träffas för det var
ju ett tag sedan. Johanna och Tobias kunde ju ej följa med för skolorna, men var bussiga att
ta hand om varandra. Johanna boa hos Tobias.
Jag tillbringa dagarna i Mas Palomas (kan nu allt om all inklose hotell och det vill inte säga lite)
med eller utan band på armen, blått eller silverfärgad, dagspriser och vakterna. Det var "spanskt".
Och tjo och tjim vid polen och i polen är det så vi turister vill ha det??????
Ingela och Anders var ju även hos mig på besök (tyckte nog stället var ganska bra).
och räkorna i vitlöksolja fick samma beröm av dem som av mig.
Det kändes tomt när de for hem.
Då hade jag att glädjas åt att Kristina och Jonny (från Västervik) var på väg hit.
De kom på torsdagen den 17 febr. blir här en månad. Mina polkompisar som har
utökats till ytterligare två Annika och Lelle från Norrköping, men de har bara två
veckor och Lelle har firat sin 50-årsdag här.
Det är så mysigt för Jonny går och köper bröd på morgonen och då tar han plats på "våra"
tre solstolar och Annika och Lelle tar plats på sina två. Det får inte rum flera efter väggen.
Så jag kan ta mina promenader eller gymet och vet att jag har en stol när jag kommer.
Kristina och jag hann med en morgonpromenad innan hon blev väldigt förkyld. Så nu
hoppas jag för hennes skull att hon piggar på sig. Vi har även tänkt ta en shoppingrunda
endera i Atlantico eller San Fernando.
Har varit på polparty ett par ggr och då har jag suttit bredvid "Britt" Ehrlund och hennes
man en gång. En "till" trevlig Britt. De var här tio dagar så vi hann med en middag ute på
restaurang och drink på Skandinaviska och ett klockköp av klockmäster själv samt en
ros som jag tycker är så fin (den skiftar färg) den försäljaren är stum.
Nästa polparty satt jag mitt emot en Britt till.
Nu ska jag gå på polparty på fredag igen, få se om det finns fler Britt.
Det är tapas och det är väldigt gott (speciellt laxgrytan) och äta måste man ju. Det börjar
vid 19.00 tiden och det är en spanjor som spelar internationell musik. Musik som jag minns sedan
man var ute i svängen.
Här pågår ju karnevalen nu och det är just nu på tv, GC kanalen ifrån det. Det är stort och mäktigt
att se.
Idag har jag varit "Holywod fru" Norma plocka mina ögonbryn (hon kommer ju hem) under tiden
var städerskan här. Inte illa att bli ompysslad och få städat samtidigt. Kan man ha det bättre?
På Sverkers inrådan (efter mycket om och men) är jag nu med i facebok som jag inte förstår
mycket av. Men jag kanske kan lära mig även det. Det tog ca 20 min innan jag kom in på bloggen
var på väg att ge upp. Jaa denna datavärld.
Törs knappt nämna att datorn har fungerat en längre tid, då lägger den av.
Nu lägger jag av inte datorn.
måndag 31 januari 2011
Lunes 31 enero
Nu har vintern slagit till. Sitter innomhus med stängd dörr och stängt fönster.
Igår kväll var det regn och blåst så att fönster och dörrar skallrade.
Men då sveper jag in mig i filten och tycker att det är ganska skönt i alla fall.
I Las Palmas och högre upp på GC har vädret med allt regnande ställt till
det för befolkningen. Där har regnat mera än i San Agustin och Playa Ingles.
regnat så att bostäderna har varit poler och de vill man ju helst inte ha i lägenheten.
Morgonpromenaden blev middagspromenad i dag kl.1300 var det 20 gr varmt
vid Tropical och solen lyste varm och skön. Men sedan mulnade det igen.
Var på loppis igår tillsammans med gymkompisen från V:ås och hennes man
Bengt. Loppis är i Mas Palomas, Farao 2, Rastro centrum. Det var en upp-
levelse. Stort var det och allt fanns att få t.om en polisbil och även 3/4 flaska
Gin som man kunde köpa efter att ha fått lukta på att det var äkta vara. Det fanns
även fräscha saker. Vi fortsatt till Cafe de Paris, räkmacka och kaffe. Kjell (sonen)
med fru Elisabeth (som jag dock ej kan konversera med då hon är engelska, yes blir si)
anslöt. Avsluta med paraplydrink och besök i ett centrum där som jag inte besökt
tidigare. En mycket trevlig dag.
Var till playan, Playa Ingles en dag och titta när Margit och Bengt stoppa fossingarna
i akvariet med småfiskar. Det lär ska vara bra för blodcirkulationen. Själv provade jag
inte.
Var till Sun Prime en dag där Margit och Bengt och Kjell och Elisabeth bor. Kjell hjälpte
mig att koppla in kameran till skypen. Kjell är fotograf bor i Irsta. Han visade flera
kort i datorn på djur, bl.a fågeln(med den långa näbben) som jag varit så farsinerad av
det är en Spov och den fula myskankan (en bastard) Dessa kort hade han tagit i Sverige.
Där ser man, vad man inte sett i Sverige.
Har även provat ärtsoppan i svensk kyrkan i Playa Ingles och den var "kanon"god det var
en man där som sa att den smaka som ärtsoppan i lumpen. Till den serverades ej punch
med däremot musik av tre musikanter. Eftersom det var i kyrkan så var det lite religöst över
det hela. Jag äter gärna den ärtsoppan flera ggr.
Har fått några favoriträtter här bl.a ärtsoppan så har vi strömmingen hos Anitas o Pepes och
Flamboyans räkor i vitlöksolja (bäst) favoriten samt Flamboyans lasagne.
Det är nog tur att gymet finns och att promenaderna blir av annars skulle jag nog inte komma
i kläderna när jag ska åka hem (eller blir det bort jag åker?)
Nu ser jag fram mot torsdagen då det blir utflykt till de grottbostäder som finns kvar samt
mandelblommor i blom och vad utflykten mer kan bjuda på, jo lunch och ett glas vin. Det
är en heldagsutflykt för 8 euro (billigt). Grottbostäderna har jag tänkt varje gång jag besökt
GC att jag skulle vilja se, äntligen blir det av. Det var ju Guanchernas bostäder en gång i tiden.
Jag får även trevligt sällskap, Margit och Bengt.
.
Igår kväll var det regn och blåst så att fönster och dörrar skallrade.
Men då sveper jag in mig i filten och tycker att det är ganska skönt i alla fall.
I Las Palmas och högre upp på GC har vädret med allt regnande ställt till
det för befolkningen. Där har regnat mera än i San Agustin och Playa Ingles.
regnat så att bostäderna har varit poler och de vill man ju helst inte ha i lägenheten.
Morgonpromenaden blev middagspromenad i dag kl.1300 var det 20 gr varmt
vid Tropical och solen lyste varm och skön. Men sedan mulnade det igen.
Var på loppis igår tillsammans med gymkompisen från V:ås och hennes man
Bengt. Loppis är i Mas Palomas, Farao 2, Rastro centrum. Det var en upp-
levelse. Stort var det och allt fanns att få t.om en polisbil och även 3/4 flaska
Gin som man kunde köpa efter att ha fått lukta på att det var äkta vara. Det fanns
även fräscha saker. Vi fortsatt till Cafe de Paris, räkmacka och kaffe. Kjell (sonen)
med fru Elisabeth (som jag dock ej kan konversera med då hon är engelska, yes blir si)
anslöt. Avsluta med paraplydrink och besök i ett centrum där som jag inte besökt
tidigare. En mycket trevlig dag.
Var till playan, Playa Ingles en dag och titta när Margit och Bengt stoppa fossingarna
i akvariet med småfiskar. Det lär ska vara bra för blodcirkulationen. Själv provade jag
inte.
Var till Sun Prime en dag där Margit och Bengt och Kjell och Elisabeth bor. Kjell hjälpte
mig att koppla in kameran till skypen. Kjell är fotograf bor i Irsta. Han visade flera
kort i datorn på djur, bl.a fågeln(med den långa näbben) som jag varit så farsinerad av
det är en Spov och den fula myskankan (en bastard) Dessa kort hade han tagit i Sverige.
Där ser man, vad man inte sett i Sverige.
Har även provat ärtsoppan i svensk kyrkan i Playa Ingles och den var "kanon"god det var
en man där som sa att den smaka som ärtsoppan i lumpen. Till den serverades ej punch
med däremot musik av tre musikanter. Eftersom det var i kyrkan så var det lite religöst över
det hela. Jag äter gärna den ärtsoppan flera ggr.
Har fått några favoriträtter här bl.a ärtsoppan så har vi strömmingen hos Anitas o Pepes och
Flamboyans räkor i vitlöksolja (bäst) favoriten samt Flamboyans lasagne.
Det är nog tur att gymet finns och att promenaderna blir av annars skulle jag nog inte komma
i kläderna när jag ska åka hem (eller blir det bort jag åker?)
Nu ser jag fram mot torsdagen då det blir utflykt till de grottbostäder som finns kvar samt
mandelblommor i blom och vad utflykten mer kan bjuda på, jo lunch och ett glas vin. Det
är en heldagsutflykt för 8 euro (billigt). Grottbostäderna har jag tänkt varje gång jag besökt
GC att jag skulle vilja se, äntligen blir det av. Det var ju Guanchernas bostäder en gång i tiden.
Jag får även trevligt sällskap, Margit och Bengt.
.
tisdag 18 januari 2011
Martes 18 enero
Idag kan jag fira 4 månader på GC. Tiden går alltför fort och jag trivs
bara bättre och bättre. Tänk att var dag skiner solen och det är varmt
och skönt.
Igår var det väldigt varmt. Det heter calima hörde jag på tvn igår. Även
idag på morgonen var det lite calima, men nu har det börjat blåsa och
jag tror caliman är över.
Nu är Ulla i Hudiksvall lämnade GC i lördags. Vi hade några trevliga
veckor.
När rean började här, 7/1, åkte vi till Vecindario och besökte Atlantico. Där
var väldigt mycket folk och köer till kassorna. Jag lyckades hitta ett par
svarta jeans (som jag letat en längre tid) till halva priset och ingen kö till
den kassan. Innan vi for hem blev det en hamburgare på Mac Donalds,
så nu har jag prövat det också.
Lördagen for vi till Mas Palomas för syna rean där. Där finns ju alla de
fina märkesbutikerna. Ulla handla lite smycken på Fynd Gruvan.
Vi tog ytterligare en dag i Mas Palomas. Gjorde bekantskap med en mycket
ful fågel, enligt Ulla finns den i Sverige och hon kallade den "Mysk"anka. Den
hade rött, fjälligt huvud, annars anka. Den simmade i den "mystiska sjön".
Ulla bjöd på mat på Anitas och Pepes några dagar innan hon for hem. Där är
alltid lika trevligt och god mat.
På söndagen var "Snabbköpskassörskan" där så jag intog kvällsmaten där
tillsammans med många andra. Det var långbord dukade, som ett 50-årskalas
som någon uttryckte det. Men även det var en trevligt kväll. Där var Hallsta-bor
och Västeråsare. Själv satt jag bredvid Göteborgare.
Jag börjar se ut som jag har halm på huvudet i stället för hår. Torrt och samma
färg som halm. Så idag har jag gjort en inpackning och vilat håret från solen.
Även håret på ben och armar växer. Jag göder det med något som heter "Aceite
de Almedras Dulces" köpt på Farmacia. Mycket bra mot torr hud och även för
växligheten (mindre bra) Kommer nog hem med skägg också.
Inget spring i bena idag.
Ser fram mot morgondagen då kommer Norma och jag får fotvård. Det behövs
efter allt travande.
bara bättre och bättre. Tänk att var dag skiner solen och det är varmt
och skönt.
Igår var det väldigt varmt. Det heter calima hörde jag på tvn igår. Även
idag på morgonen var det lite calima, men nu har det börjat blåsa och
jag tror caliman är över.
Nu är Ulla i Hudiksvall lämnade GC i lördags. Vi hade några trevliga
veckor.
När rean började här, 7/1, åkte vi till Vecindario och besökte Atlantico. Där
var väldigt mycket folk och köer till kassorna. Jag lyckades hitta ett par
svarta jeans (som jag letat en längre tid) till halva priset och ingen kö till
den kassan. Innan vi for hem blev det en hamburgare på Mac Donalds,
så nu har jag prövat det också.
Lördagen for vi till Mas Palomas för syna rean där. Där finns ju alla de
fina märkesbutikerna. Ulla handla lite smycken på Fynd Gruvan.
Vi tog ytterligare en dag i Mas Palomas. Gjorde bekantskap med en mycket
ful fågel, enligt Ulla finns den i Sverige och hon kallade den "Mysk"anka. Den
hade rött, fjälligt huvud, annars anka. Den simmade i den "mystiska sjön".
Ulla bjöd på mat på Anitas och Pepes några dagar innan hon for hem. Där är
alltid lika trevligt och god mat.
På söndagen var "Snabbköpskassörskan" där så jag intog kvällsmaten där
tillsammans med många andra. Det var långbord dukade, som ett 50-årskalas
som någon uttryckte det. Men även det var en trevligt kväll. Där var Hallsta-bor
och Västeråsare. Själv satt jag bredvid Göteborgare.
Jag börjar se ut som jag har halm på huvudet i stället för hår. Torrt och samma
färg som halm. Så idag har jag gjort en inpackning och vilat håret från solen.
Även håret på ben och armar växer. Jag göder det med något som heter "Aceite
de Almedras Dulces" köpt på Farmacia. Mycket bra mot torr hud och även för
växligheten (mindre bra) Kommer nog hem med skägg också.
Inget spring i bena idag.
Ser fram mot morgondagen då kommer Norma och jag får fotvård. Det behövs
efter allt travande.
tisdag 4 januari 2011
Martes 4 enero 2011
Gott Nytt År.
Året 4 dagar gammalt och början på något nytt????
Har besökt Porto Rico idag tillsammans med Ulla min nya kompis.
Ulla shoppa loss och på henne blev det ingen vinst för butiksägarna det vill jag lova.
Själv köpte jag en almanacka för att hålla reda på dagarna och för att vara vacker
om kvällarna blev det "eye cream". För att tala om vackra ögon så hade jag Norma
hos mig en dag. Ögonbrynen solblekta och buskiga, fick dem plockade och färgade
till ett pris av 8 euro, 1 timme tog det hela och det blev jättebra. Skönt att Norma finns
på området som kan fixa skavankerna.
Julafton var fin. Stjärnklart, varmt och pricken över i Stilla Natt på spanska på tvn.
Julmaten bestod av bakelser!!!! Ja någonting ska man ju äta.
Juldagen tog en promenad till Mas Palomas. En helt underbar dag, lagom varmt ingen
blåst. Men vid Mas Palomas hade det blivit en mindre bäck eller å som man måste
gå igenom, på vägen dit var det inga problem. På vägen hem hade den dock blivit
både djupare och stridare. Första försöket fick jag vända för då kom det en alltför stor
våg. Andra försökt lyckades jag ta mig över. Jag hade ju kunnat vänt och tagit bussen.
Värre för de som kom från andra hållet för då är det attans så långt till bussen.
Vid Mas Palomas finns som en insjö som alltid har funnits där, mycket mystiskt, men
den kokar av fisk. Där gjorde jag bekantskap med en sjöfågel som jag aldrig sett förr
helt svart förutom näbb och "näsa" som var helt vitt. Denna fågel heter "Gabiota" enligt
min spanska källa. Inte ens "spanska källan" vet varför denna insjö finns den har alltid
funnits där. Om man då betänker att hela Mas Palomas var tomatodlingar förr innan
turismen kom.
Då vädret har varit mycket sol ingen blåst så har jag som jag lovar Kristina och Jonny
hållt solstolarna vid poolen varma en hel del. Så fortsätter vädret så här då är det riskt
för att de bränns upp tills de är här igen.
Nyårs
afton började med besök och bakelser jag tror till halva Flamboyan, (men jag behöll
allihop) Sedan fest vid poolbaren. Mycket god mat och div skojs att sätta på sig och
att blåsa i. "Snabbköpskassörskan" var där och sjöng och spelade en mycket bra man.
Ulla och jag gick upp på min balkong och skåla in nya året och åt de 12 vindruvorna som
man gör här och önskar något för varje vindruva. Det var ett maffigt fyrverkeri att beskåda.
Något som gjorde mig väldigt glad var en julklapp som dock kom vid nyår. Fotoalbum på
lilla Otto som jag så gärna skulle vilja krama om och busa lite med. Jag hoppas vi ses snart
här eller i Sverige.
Även detta år har jag gått mina tidiga mogonpromenader(saknar Berit) och gått på gymet.
Så har jag konstaterat i år att jag börjar nog bli lite kanarisk för när temperaturen är under
20 grader då åker tröjan på för jag frysr. Hur ska detta sluta??????
Året 4 dagar gammalt och början på något nytt????
Har besökt Porto Rico idag tillsammans med Ulla min nya kompis.
Ulla shoppa loss och på henne blev det ingen vinst för butiksägarna det vill jag lova.
Själv köpte jag en almanacka för att hålla reda på dagarna och för att vara vacker
om kvällarna blev det "eye cream". För att tala om vackra ögon så hade jag Norma
hos mig en dag. Ögonbrynen solblekta och buskiga, fick dem plockade och färgade
till ett pris av 8 euro, 1 timme tog det hela och det blev jättebra. Skönt att Norma finns
på området som kan fixa skavankerna.
Julafton var fin. Stjärnklart, varmt och pricken över i Stilla Natt på spanska på tvn.
Julmaten bestod av bakelser!!!! Ja någonting ska man ju äta.
Juldagen tog en promenad till Mas Palomas. En helt underbar dag, lagom varmt ingen
blåst. Men vid Mas Palomas hade det blivit en mindre bäck eller å som man måste
gå igenom, på vägen dit var det inga problem. På vägen hem hade den dock blivit
både djupare och stridare. Första försöket fick jag vända för då kom det en alltför stor
våg. Andra försökt lyckades jag ta mig över. Jag hade ju kunnat vänt och tagit bussen.
Värre för de som kom från andra hållet för då är det attans så långt till bussen.
Vid Mas Palomas finns som en insjö som alltid har funnits där, mycket mystiskt, men
den kokar av fisk. Där gjorde jag bekantskap med en sjöfågel som jag aldrig sett förr
helt svart förutom näbb och "näsa" som var helt vitt. Denna fågel heter "Gabiota" enligt
min spanska källa. Inte ens "spanska källan" vet varför denna insjö finns den har alltid
funnits där. Om man då betänker att hela Mas Palomas var tomatodlingar förr innan
turismen kom.
Då vädret har varit mycket sol ingen blåst så har jag som jag lovar Kristina och Jonny
hållt solstolarna vid poolen varma en hel del. Så fortsätter vädret så här då är det riskt
för att de bränns upp tills de är här igen.
Nyårs
afton började med besök och bakelser jag tror till halva Flamboyan, (men jag behöll
allihop) Sedan fest vid poolbaren. Mycket god mat och div skojs att sätta på sig och
att blåsa i. "Snabbköpskassörskan" var där och sjöng och spelade en mycket bra man.
Ulla och jag gick upp på min balkong och skåla in nya året och åt de 12 vindruvorna som
man gör här och önskar något för varje vindruva. Det var ett maffigt fyrverkeri att beskåda.
Något som gjorde mig väldigt glad var en julklapp som dock kom vid nyår. Fotoalbum på
lilla Otto som jag så gärna skulle vilja krama om och busa lite med. Jag hoppas vi ses snart
här eller i Sverige.
Även detta år har jag gått mina tidiga mogonpromenader(saknar Berit) och gått på gymet.
Så har jag konstaterat i år att jag börjar nog bli lite kanarisk för när temperaturen är under
20 grader då åker tröjan på för jag frysr. Hur ska detta sluta??????
fredag 24 december 2010
viernes 24 december
Feliz Navidad
Efter datorhaveri på Flamboyan så kan jag åter sitta i min datorhörna.
Julafton, inga barn, barnbarn, hundar, ingen julgröt, ingen skinka, ingen glögg, ingen Kalle Anka.
Min första jul utomlands började med en julpromenad termometern visade bara 17 gr
varmt kl 08.00 i morse, men solen var på uppgående och det var fint.
Tänkte ta ett dopp i poolen, julbad, men solen försvann så jag duscha istället. Det behövs
ibland.
Min säkra källa vad beträffar årstiderna var nog inte så säker för vintern börjar den 21 december.
Har prövat ett nytt matställe tillsammans med Tina, Tobbe och Lollo. Anita och Pepes Bodga.
Har även prövat raggmunk för första gången i mitt liv och det var nog den sista också för jag
tyckte inte det var så värst gott. Lingonen och fläsket som hör till var väldigt gott. För att inte
tala om de nya drinkarna jag prövat.
Har tillbringat några dagar vid poolen. Varmt och gott.
Har även besökt min frissa, Mari-Carmen. Hon är helt suverän. Har klippt och färgat håret
till ett pris av ca 400 svenska kr. Det är även en upplevelse att sitta i salongen. Spanjorskor
och spanjorer kan "habla espanol" synd att man inte hänger med i snacket.
Tittade runt i butikerna på en gång när jag var i San Fernando. Det blev en jumper med lång
ärm. Kan vara bra att ha nu när vi är i vintermånaden.
Ska fira julafton nu tillsammans med min spanska vän. Det blir väl jag som firar för här firas
inte julafton, men i morgon är det helgdag här.
Efter datorhaveri på Flamboyan så kan jag åter sitta i min datorhörna.
Julafton, inga barn, barnbarn, hundar, ingen julgröt, ingen skinka, ingen glögg, ingen Kalle Anka.
Min första jul utomlands började med en julpromenad termometern visade bara 17 gr
varmt kl 08.00 i morse, men solen var på uppgående och det var fint.
Tänkte ta ett dopp i poolen, julbad, men solen försvann så jag duscha istället. Det behövs
ibland.
Min säkra källa vad beträffar årstiderna var nog inte så säker för vintern börjar den 21 december.
Har prövat ett nytt matställe tillsammans med Tina, Tobbe och Lollo. Anita och Pepes Bodga.
Har även prövat raggmunk för första gången i mitt liv och det var nog den sista också för jag
tyckte inte det var så värst gott. Lingonen och fläsket som hör till var väldigt gott. För att inte
tala om de nya drinkarna jag prövat.
Har tillbringat några dagar vid poolen. Varmt och gott.
Har även besökt min frissa, Mari-Carmen. Hon är helt suverän. Har klippt och färgat håret
till ett pris av ca 400 svenska kr. Det är även en upplevelse att sitta i salongen. Spanjorskor
och spanjorer kan "habla espanol" synd att man inte hänger med i snacket.
Tittade runt i butikerna på en gång när jag var i San Fernando. Det blev en jumper med lång
ärm. Kan vara bra att ha nu när vi är i vintermånaden.
Ska fira julafton nu tillsammans med min spanska vän. Det blir väl jag som firar för här firas
inte julafton, men i morgon är det helgdag här.
fredag 17 december 2010
Viernes 17 deciembre
Sitter i min datahörna på balkongen, just nu, för där funkar datorn, just nu.
Idag har det var regn till och från och kraftig blåst.
Tog mig till träningen, men någon promenad i detta väder är ju inte precis så
inbjudande. Regnskurarna kommer tvärt och är häftiga så då vill jag helst inte
vara ute.
Passade i stället på att fira mina tre månader här med räkor i vitlöksolja och
ett glas vitt samt en carallo i poolbaren. Räkorna var helt suveräna (lika goda
som jag gör varje fredag när jag är hemma). Carallon (kaffe med inhemsk konjak)
var också väldigt god. Så det blev plus i kanten.Hur stavar man till Carallo?
Har tillbringat nägra dagar vid poolen tillsammans med Kristina och Jonny paret från
Kalmar. De lämnade GC idag, men återkommer den 17 febr. Det ser jag framemot.
Nu kan jag bli riktigt snäll (har köpt pepparkakor). Köpt en burk mest för att locket
var så fint. Jenny Nyström motiv. Det får gå som julpynt.Jag har ju även julblomman
som jag fick av Berit o Sverker. Den trivs hos mig är hur fin som helst. Är ute om nätterna
och vill inte ens ha vatten. Jag har även fått julservetter av Kristina och Jonny som har
blivit juldukar. Inte att förglömma kuddfodralen med tomtar på som jag inhandla på
Svenska skolans loppis. Så lite juligt har jag.fått det i min lya.
Men snön får jag väl drömma om förhoppningsvis.
,
Idag har det var regn till och från och kraftig blåst.
Tog mig till träningen, men någon promenad i detta väder är ju inte precis så
inbjudande. Regnskurarna kommer tvärt och är häftiga så då vill jag helst inte
vara ute.
Passade i stället på att fira mina tre månader här med räkor i vitlöksolja och
ett glas vitt samt en carallo i poolbaren. Räkorna var helt suveräna (lika goda
som jag gör varje fredag när jag är hemma). Carallon (kaffe med inhemsk konjak)
var också väldigt god. Så det blev plus i kanten.Hur stavar man till Carallo?
Har tillbringat nägra dagar vid poolen tillsammans med Kristina och Jonny paret från
Kalmar. De lämnade GC idag, men återkommer den 17 febr. Det ser jag framemot.
Nu kan jag bli riktigt snäll (har köpt pepparkakor). Köpt en burk mest för att locket
var så fint. Jenny Nyström motiv. Det får gå som julpynt.Jag har ju även julblomman
som jag fick av Berit o Sverker. Den trivs hos mig är hur fin som helst. Är ute om nätterna
och vill inte ens ha vatten. Jag har även fått julservetter av Kristina och Jonny som har
blivit juldukar. Inte att förglömma kuddfodralen med tomtar på som jag inhandla på
Svenska skolans loppis. Så lite juligt har jag.fått det i min lya.
Men snön får jag väl drömma om förhoppningsvis.
,
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)