onsdag 2 mars 2011

miercoles 2 mars

Är kvar på GC flyger den 20 april till (fågel)holken i Sverige. Flyttfågel?

Här är det åter fina dagar, blå himmel och sol har så varit ett par veckor nu.
Tidigare var det vindar som kom in från Porto Rico, vilket tydligen är ganska
ovanligt.

Har varit på Grottutflykt med "Skandinaviska utfärder" och Margit och Bengt.
i Guayadequedalen. Det var en dal, men en dal på hög höjd, det visade sig på
hemvägen. Landskapet är ganska fantastiskt. Mandelträden hade i stort sett
blommat över. Då vädret hade varit gynnsamt för dessa träd så de hade blommat
mycket tidigare än vanligt.

Av guiden fick vi veta att, stenarna man ser efter sluttningarna (har alltid funderat över
dessa) det var för bevattningen förr. Då vred man stenarna som man ville att vattnet
skulle rinna.
 En sorts kaktus som ser ut som Aloverakaktusen. Den har en spets på
slutet av bladen. Det användes förr som nål och i kaktusen fanns tråden (finurligt)
När sedan den blommar så blir det en mycket lång (pinne) flera meter, mitt i kaktusen
som då dör.
Eukalyptisträden som står efter vägarna är ditplanterade för att de här så långa rötter,
suger då i sig vattnet när det regnar och man slipper översvämmade väger.
Så har vi kaktusen med röda blomman  (likt en stor jordgubbe) från den får man
färgen "E20" i livsmedlen.
Här finns även djur, tornfalk och två (kommer ej ihåg vilka örnar till) Så har vi ödlan
som är grönsaksätare.

Kullarna som man ser när man kommer vid flygplatsen och som brukar vara så grå
och fula är nu gröna och lummiga.

Nästan vid flygplatsen ligger Spaniens största fängelse som även har våningar under
jord. Så många banditer finns det där från hela Spanien.

Klart att resan gick ut på att vi skulle köpa Kashmir- merionalamull (sängkläder)
en föreläsning om detta för 7.000 kr. Då blev Margit, Bengt och jag vegitarianer
för att slippa kycklingmackan.

Det var en intressant dag grottkyrka, grottbostäder samt grottrestaurang och några stopp
till.

Dags för Margit, Bengt, Kjell och Elisabeth att åka hem sista kvällen med "gänget".
Mat på restaurang Rich i San Fernando. Det var speciellt på alla sätt. Fisk som överöstes
med grovsalt och därefter flamberades, saltet skrapades av och fisken rensades allt detta vid
bordet (det var sjötunga). Efterrätt - servitören (stum) utför ett cirkusnummer iklädd Mexicansk
hatt, klättrande på en stege allt högre och högre upp, samtidigt som han får eld på det hela
och prickar rätt i glaset (koppen). Servitören njöt av att få utföra sitt nummer som även vi
gjorde.

Sedan en promenad till Playa Ingles och ett "ställe" som mina vänner alltid går till. Där
vi tog en drink. Det var en spelman där så om man ville kunde man ta sig en sväng om.
Det är ju alltid kul att titta på folk. Är kvinnorna kvinnor eller???? Vi hade en del att fundera
över.
För mig blev det en billig kväll helt gratis Tack snälla Kjell. och allihopa för en trevlig kväll.

Ja så var det dags att byta ut Sun Prime i Playa Ingles till Ruie Gran Canaria i Mas Palomas.
Ingela och Anders kom den 9 februari. Det kändes ju jättebra och roligt att träffas för det var
ju ett tag sedan. Johanna och Tobias kunde ju ej följa med för skolorna, men var bussiga att
ta hand om varandra. Johanna boa hos Tobias.
Jag tillbringa dagarna i Mas Palomas (kan nu allt om all inklose hotell och det vill inte säga lite)
med eller utan band på armen, blått eller silverfärgad, dagspriser och vakterna. Det var "spanskt".
Och tjo och tjim vid polen och i polen är det så vi turister vill ha det??????
Ingela och Anders var ju även hos mig på besök (tyckte nog stället var ganska bra).
och räkorna i vitlöksolja fick samma beröm av dem som av mig.
Det kändes tomt när de for hem.

Då hade jag att glädjas åt att Kristina och Jonny (från Västervik) var på väg hit.
De kom på torsdagen den 17 febr. blir här en månad. Mina polkompisar som har
utökats till ytterligare två Annika och Lelle från Norrköping, men de har bara två
veckor och Lelle har firat sin 50-årsdag här.
Det är så mysigt för Jonny går och köper bröd på morgonen och då tar han plats på "våra"
tre solstolar och Annika och Lelle tar plats på sina två. Det får inte rum flera efter väggen.
Så jag kan ta mina promenader eller gymet och vet att jag har en stol när jag kommer.

Kristina och jag hann med en morgonpromenad innan hon blev väldigt förkyld. Så nu
hoppas jag för hennes skull att hon piggar på sig. Vi har även tänkt ta en shoppingrunda
endera i Atlantico eller San Fernando.  

Har varit på polparty ett par ggr och då har jag suttit bredvid "Britt" Ehrlund och hennes
man en gång. En "till" trevlig Britt. De var här tio dagar så vi hann med en middag ute på
restaurang och drink på Skandinaviska och ett klockköp av klockmäster själv samt en
ros som jag tycker är så fin (den skiftar färg) den försäljaren är stum.

Nästa polparty satt jag mitt emot en Britt till.
Nu ska jag gå på polparty på fredag igen, få se om det finns fler Britt.
Det är tapas och det är väldigt gott (speciellt laxgrytan) och äta måste man ju. Det börjar
vid 19.00 tiden och det är en spanjor som spelar internationell musik. Musik som jag minns sedan
man var ute i svängen.

Här pågår ju karnevalen nu och det är just nu på tv, GC kanalen ifrån det. Det är stort och mäktigt
att se.

Idag har jag varit "Holywod fru" Norma plocka mina ögonbryn (hon kommer ju hem) under tiden
var städerskan här. Inte illa att bli ompysslad och få städat samtidigt. Kan man ha det bättre?

På Sverkers inrådan (efter mycket om och men) är jag nu med i facebok som jag inte förstår
mycket av. Men jag kanske kan lära mig även det. Det tog ca 20 min innan jag kom in på bloggen
var på väg att ge upp. Jaa denna datavärld.
 Törs knappt nämna att datorn har fungerat en längre tid, då lägger den av.
Nu lägger jag av inte datorn.

1 kommentar:

  1. Mycket intressant information man får på en sådan resa och vad mycket det finns att se på Grand Canaria. Det är mycket mer än Sol, bad och öken. Förstår att det är mycket grönare nu efter allt regn. Förmodar det har regnat mer än vanligt.
    Jag vill inte pressa dej till mer teknik, men tänk om du haft en digitalkamera.
    Vi ses hälsar Sverker och Berit från ett forfarande vintrigt Solna även om det ska bli ett par plusgrader ett par dagar.

    SvaraRadera