måndag 31 januari 2011

Lunes 31 enero

Nu har vintern slagit till. Sitter innomhus med stängd dörr och stängt fönster.

Igår kväll var det regn och blåst så att fönster och dörrar skallrade.
Men då sveper jag in mig i filten och tycker att det är ganska skönt i alla fall.

I Las Palmas och högre upp på GC har vädret med allt regnande ställt till
det för befolkningen. Där har regnat mera än i San Agustin och Playa Ingles.
regnat så att bostäderna har varit poler och de vill man ju helst inte ha i lägenheten.  

Morgonpromenaden blev middagspromenad i dag kl.1300 var det 20 gr varmt
vid Tropical och solen lyste varm och skön. Men sedan mulnade det igen.

Var på loppis igår tillsammans med gymkompisen från V:ås och hennes man
Bengt. Loppis är i Mas Palomas, Farao 2, Rastro centrum. Det var en upp-
levelse. Stort var det och allt fanns att få t.om en polisbil och även 3/4 flaska
Gin som man kunde köpa efter att ha fått lukta på att det var äkta vara. Det fanns
även fräscha saker. Vi fortsatt till Cafe de Paris, räkmacka och kaffe. Kjell (sonen)
med fru Elisabeth (som jag dock ej kan konversera med då hon är engelska, yes blir si)
anslöt. Avsluta med paraplydrink och besök i ett centrum där som jag inte besökt
tidigare. En mycket trevlig dag.

Var till playan, Playa Ingles en dag och titta när Margit och Bengt stoppa fossingarna
i akvariet med småfiskar. Det lär ska vara bra för blodcirkulationen. Själv provade jag
inte.

Var till Sun Prime en dag där Margit och Bengt och Kjell och Elisabeth bor. Kjell hjälpte
mig att koppla in kameran till skypen. Kjell är fotograf bor i Irsta. Han visade flera
kort i datorn på djur, bl.a fågeln(med den långa näbben) som jag varit så farsinerad av
det är en Spov och den fula myskankan (en bastard) Dessa kort hade han tagit i Sverige.
Där ser man, vad man inte sett i Sverige.

Har även provat ärtsoppan i svensk kyrkan i Playa Ingles och den var "kanon"god det var
en man där som sa att den smaka som ärtsoppan i lumpen. Till den serverades ej punch
med däremot musik av tre musikanter. Eftersom det var i kyrkan så var det lite religöst över
det hela. Jag äter gärna den ärtsoppan flera ggr.
Har fått några favoriträtter här bl.a ärtsoppan så har vi strömmingen hos Anitas o Pepes och
Flamboyans räkor i vitlöksolja (bäst) favoriten samt Flamboyans lasagne.
Det är nog tur att gymet finns och att promenaderna blir av annars skulle jag nog inte komma
i kläderna när jag ska åka hem (eller blir det bort jag åker?)

Nu ser jag fram mot torsdagen då det blir utflykt till de grottbostäder som finns kvar samt
mandelblommor i blom och vad utflykten mer kan bjuda på, jo lunch och ett glas vin. Det
är  en heldagsutflykt för 8 euro (billigt).  Grottbostäderna har jag tänkt varje gång jag besökt
GC att jag skulle vilja se, äntligen blir det av. Det var ju Guanchernas bostäder en gång i tiden.
Jag får även trevligt sällskap, Margit och Bengt.

  

  
.
   

2 kommentarer:

  1. Gud vad jag längtar efter mandelblomningen. Hela dalar alldeles fullt och vilken doft, vilka färger. Men nästa år.......... !
    Kan vem som helst hyra bord och sälja. Kanske blivande extraknäck när vi är nere.

    SvaraRadera
  2. Hyra bord på loppisen, menar jag.

    SvaraRadera