tisdag 18 januari 2011

Martes 18 enero

Idag kan jag fira 4 månader på GC. Tiden går alltför fort och jag trivs
bara bättre och bättre. Tänk att var dag skiner solen och det är varmt
och skönt.
Igår var det väldigt varmt. Det heter calima hörde jag på tvn igår. Även
idag på morgonen var det lite calima, men nu har det börjat blåsa och
jag tror caliman är över.
Nu är Ulla i Hudiksvall lämnade GC i lördags. Vi hade några trevliga
veckor.
När rean började här, 7/1, åkte vi till Vecindario och besökte Atlantico. Där
var väldigt mycket folk och köer till kassorna. Jag lyckades hitta ett par
svarta jeans (som jag letat en längre tid) till halva priset och ingen kö till
den kassan. Innan vi for hem blev det en hamburgare på Mac Donalds,
så nu har jag prövat det också.
Lördagen for vi till Mas Palomas för syna rean där. Där finns ju alla de
fina märkesbutikerna. Ulla handla lite smycken på Fynd Gruvan.

Vi tog ytterligare en dag i Mas Palomas. Gjorde bekantskap med en mycket
ful fågel, enligt Ulla finns den i Sverige och hon kallade den  "Mysk"anka. Den
hade rött, fjälligt huvud, annars anka. Den simmade i den "mystiska sjön".

Ulla bjöd på mat på Anitas och Pepes några dagar innan hon for hem. Där är
alltid lika trevligt och god mat.
På söndagen var "Snabbköpskassörskan" där så jag intog kvällsmaten där
tillsammans med många andra. Det var långbord dukade, som ett 50-årskalas
som någon uttryckte det. Men även det var en trevligt kväll. Där var Hallsta-bor
och Västeråsare. Själv satt jag bredvid Göteborgare.
Jag börjar se ut som jag har halm på huvudet i stället för hår. Torrt och samma
färg som halm. Så idag har jag gjort en inpackning och vilat håret från solen.
Även håret på ben och armar växer. Jag göder det med något som heter "Aceite
de Almedras Dulces" köpt på Farmacia. Mycket bra mot torr hud och även för
växligheten (mindre bra) Kommer nog hem med skägg också.

Inget spring i bena idag. 

Ser fram mot morgondagen då kommer Norma och jag får fotvård. Det behövs
efter allt travande. 


  

tisdag 4 januari 2011

Martes 4 enero 2011

Gott Nytt År.
Året 4 dagar gammalt och början på något nytt????
Har besökt Porto Rico idag tillsammans med Ulla min nya kompis.
Ulla shoppa loss och på henne blev det ingen vinst för butiksägarna det vill jag lova.
Själv köpte jag en almanacka för att hålla reda på dagarna och för att vara vacker
om kvällarna blev det "eye cream". För att tala om vackra ögon så hade jag Norma
hos mig en dag. Ögonbrynen solblekta och buskiga, fick dem plockade och färgade
till ett pris av 8 euro, 1 timme tog det hela och det blev jättebra. Skönt att Norma finns
på området som kan fixa skavankerna.
Julafton var fin. Stjärnklart, varmt och pricken över i Stilla Natt på spanska på tvn.
Julmaten bestod av bakelser!!!! Ja någonting ska man ju äta.
Juldagen tog en promenad till Mas Palomas. En helt underbar dag, lagom varmt ingen
blåst. Men vid Mas Palomas hade det blivit en mindre bäck eller å som man måste
gå igenom, på vägen dit var det inga problem. På vägen hem hade den dock blivit
både djupare och stridare. Första försöket fick jag vända för då kom det en alltför stor
våg. Andra försökt lyckades jag ta mig över. Jag hade ju kunnat vänt och tagit bussen.
Värre för de som kom från andra hållet för då är det attans så långt till bussen.
Vid Mas Palomas finns som en insjö som alltid har funnits där, mycket mystiskt, men
den kokar av fisk. Där gjorde jag bekantskap med en sjöfågel som jag aldrig sett förr
helt svart förutom näbb och "näsa" som var helt vitt. Denna fågel heter "Gabiota" enligt
min spanska källa. Inte ens "spanska källan" vet varför denna insjö finns den har alltid
funnits där. Om  man  då betänker att hela Mas Palomas var tomatodlingar förr innan
turismen kom.
Då vädret har varit mycket sol ingen blåst så har jag som jag lovar Kristina och Jonny
hållt solstolarna vid poolen varma en hel del. Så fortsätter vädret så här då är det riskt
för att de bränns upp tills de är här igen.
Nyårs
afton började med besök och bakelser jag tror till halva Flamboyan, (men jag behöll
allihop) Sedan fest vid poolbaren. Mycket god mat och div skojs att sätta på sig och
att blåsa i. "Snabbköpskassörskan" var där och sjöng och spelade en mycket bra man.
Ulla och jag gick upp på min balkong och skåla in nya året och åt de 12 vindruvorna som
man gör här och önskar något för varje vindruva. Det var ett maffigt fyrverkeri att beskåda.
Något som gjorde mig väldigt glad var en julklapp som dock kom vid nyår. Fotoalbum på
lilla Otto som jag så gärna skulle vilja krama om och busa lite med. Jag hoppas vi ses snart
här eller i Sverige.

Även detta år har jag gått mina tidiga mogonpromenader(saknar Berit) och gått på gymet.
Så har jag konstaterat i år att jag börjar nog bli lite kanarisk för när temperaturen är under
20 grader då åker tröjan på för jag frysr. Hur ska detta sluta??????



  
 


       

fredag 24 december 2010

viernes 24 december

Feliz Navidad

Efter datorhaveri på Flamboyan så kan jag åter sitta i min datorhörna.

Julafton, inga barn, barnbarn, hundar, ingen julgröt, ingen skinka, ingen glögg, ingen Kalle Anka.
Min första jul utomlands började med en julpromenad termometern visade bara 17 gr
varmt kl 08.00 i morse, men solen var på uppgående och det var fint.
Tänkte ta ett dopp i poolen, julbad, men solen försvann så jag duscha istället. Det behövs
ibland.
Min säkra källa vad beträffar årstiderna var nog inte så säker för vintern börjar den 21 december.

Har prövat ett nytt matställe tillsammans med Tina, Tobbe och Lollo. Anita och Pepes Bodga.
Har även prövat raggmunk för första gången i mitt liv och det var nog den sista också för jag
tyckte inte det var så värst gott. Lingonen och fläsket som hör till var väldigt gott. För att inte
tala om de nya drinkarna jag prövat.

Har tillbringat några dagar vid poolen. Varmt och gott.
Har även besökt min frissa, Mari-Carmen. Hon är helt suverän. Har klippt och färgat håret
till ett pris av ca 400 svenska kr. Det är även en upplevelse att sitta i salongen. Spanjorskor
och spanjorer kan "habla espanol" synd att man inte hänger med i snacket.
Tittade runt i butikerna på en gång när jag var i San Fernando. Det blev en jumper med lång
ärm. Kan vara bra att ha nu när vi är i vintermånaden.

Ska fira julafton nu tillsammans med min spanska vän. Det blir väl jag som firar för här firas
inte julafton, men i morgon är det helgdag här.

fredag 17 december 2010

Viernes 17 deciembre

Sitter i min datahörna på balkongen, just nu, för där funkar datorn, just nu.

Idag har det var regn till och från och kraftig blåst.
Tog mig till träningen, men någon promenad i detta väder är ju inte precis så
inbjudande. Regnskurarna kommer tvärt och är häftiga så då vill jag helst inte
vara ute.
Passade i stället på att fira mina tre månader här med räkor i vitlöksolja och
ett glas vitt samt en carallo i poolbaren. Räkorna var helt suveräna (lika goda
som jag gör varje fredag när jag är hemma). Carallon (kaffe med inhemsk konjak)
var också väldigt god. Så det blev plus i kanten.Hur stavar man till Carallo?

Har tillbringat nägra dagar vid poolen tillsammans med Kristina och Jonny paret från
Kalmar. De lämnade  GC idag, men återkommer den 17 febr. Det ser jag framemot.

Nu kan jag bli riktigt snäll (har köpt pepparkakor). Köpt en burk mest för att locket
var så fint. Jenny Nyström motiv. Det får gå som julpynt.Jag har ju även julblomman
som jag fick av Berit o Sverker. Den trivs hos mig är hur fin som helst. Är ute om nätterna
och vill inte ens ha vatten. Jag har även fått julservetter av Kristina och Jonny som har
blivit juldukar. Inte att förglömma kuddfodralen med tomtar på som jag inhandla på
Svenska skolans loppis. Så lite juligt har jag.fått det i min lya.
Men snön får jag väl drömma om förhoppningsvis.
  
,

tisdag 14 december 2010

Martes 14 deciembre

Är kompis med datorn just nu, hurra!

Solen skiner, men jag har tagit paus från solandet idag.
Morgonpromenad som vanligt, skönt ute, men jag saknar mina kompisar.

Det har varit ett par strålande dagar, svensk sommar.

Söndagen blev en dagsutflykt till Mas Palomas, perfekt väder för det. Och stranden
var betydligt trevligare att gå på en sist. Väldigt mycket folk som tyckte detsamma som
jag. Att komma till Mas Palomas känns som att komma till en oas, trots alla turister.

Måndag var ju lucia, men det hoppar man här. Det kändes ju inte direkt som jag ville
gå till kyrkan för att se lucia, kl 11.00, på dagen. Jag återupptog gymet efter semestern
ihop med Ewa. Sedan blev det poolen och en god bok.
 Där prata jag med ett par från Västervik och det är bara att konstatera att världen är liten ibland. Frissan som jag hadeför ca 25 år sedan är hennes kompis sedan 20 år tillbaka. Frissan slutade i Västerås
för att flytta till Västervik, där hennes man fick jobb. Då var de båda nyinflyttade i villorna bredvid
varandra.

På eftermiddagen blev jag glatt överraskad när Anna sa att jag fått brev och det var från Berit och
Sverker. Ett kort när vi besökte "La Perdiz". Det värmde. Det sitter nu på mitt kylskåp så jag kan
kika på det och blomman jag fick står lika fin fortfarande på bordet.

Men sedan är det "tjuvar" i farten. Norma hade klätt en julgran som stod i receptionen. Men
tydligen var det någon som tyckte sig behöva en egen gran för den försvann med kulor och allt
en kväll.

Julkort har jag letat men det finns ej här. Jag fick några av vännerna vid poolen. De flesta julkort
är nu vykort.

Här där det är sommar jämnt så har jag fått reda på från säker källa, att vintern(invierno) börjar den
21 jan, så än är det långt kvar till vintern här. Våren(primavera) börjar 21 mars. Sommaren (verano)börjar
den 21 juni och hösten(otono) börjar den 21 sept. Ett sätt att hålla reda på årstiderna.

Nu ska jag ta en tur till Svenska kyrkan för en kopp eftermiddagskaffe och våfflor med sylt och
grädde, vilket serveras på tisdagar.   

lördag 11 december 2010

Sabado 11 deciembre

Äntligen kontakt med bloggvärlden!!!

Efter många försök. Men nu är jag med här. Håller tummarna att det ska gå vägen ut.

Det är ett tag sedan sist.
Ewa har lämnat mig och GC lika dramatiskt som hon kom åkte hon härifrån. Regn och
rusk, men det värsta var väl förseningen. Lämna GC när hon skulle ha landat i Sverige.
Ja, sånt är inte kul.
Själv blev jag kvar.
Vi hade det mycket trevligt under Ewas vistelse här. Härliga morgonpromenader i "rask takt"
sedan frukost och en oskriven dag.
Sol vid poolen och då njöt Ewa även jag annars ljuger jag.
Jag lurade med Ewa till San Fernando för att handla billiga underkläder,vilket Berit och jag gjort
men de hade tagit slut.

Även en promenad  till Mas Palomas då stranden inte bjöd på sin bästa sida.

En dag som var ganska mulen här i San Agustin tog vi bussen till Mogan vilket är en ganska
pittoresk ort. Jag var där för sex år sedan, men oj vad det hade förändrat sig. Allt för turismen.
Alla hotell hur mycket folk finns det som vill till GC. Ja häpen blir man.

Bjuden på mat blev jag på Panorama..... heter ngt mera. Men fisktallrik, med olika fiskar på
Det allra bästa bjöd huset på efter maten, smakade som äppelsorbe, och att jämföra med den canariska likören som det bjuds på efter måltiden, så var det här bara sååååå!!!mycket godare.
Ett plus var även personalen om fick oss att känna oss som de enda gästerde hade, men det
var några till, plus i kanten fick de av oss! Samt ett återbesök då vi åt räkor i vitlöksolja och
tog en caraillo efter maten som avsliutning på Ewas vistelse här.

12 dec. i morgon, få se vad dagen har att bjuda på, allt är överraskningar och hittills bara
positiva sådna. Men en skvätt regn lär det väl komma.................


Måste bara berömma Berits goda köttbullar som jag åt igår.

Det är tomt efter Berit o Sverker i dubbel bemärkelse. Jag saknar dem. Det var ett par som
titta fram under mig men de försvann lika fort. Jag trir att det är tomt i deras lgh just nu.

En god bok o sängen väntar inte dumt!!!!

torsdag 2 december 2010

Jueves 2 deciembre

Idag, bara 18 gr varmt, men ett dopp i poolen och lite sol inte så dumt för att inte prata
om poolbarens Lasagne. Men som vanligt startas dagen med en tidig morgonpromenad i
rask takt. Takten står Ewa för.

Till min stora glädje kom Ewa till GC med blixt och dunder och slagregn. i måndagskväll, 29 november.
Då gjorde inte ovädret så mycket. Och vi hade en mysig innekväll, inte dumt det heller.

På tisdagen åkte Berit o Sverker hem till min stora sorg. Inte kul alls.
Vädret tillät både förmiddagspromenad och utekväll i "byn" med mat på rest. "Mälaren"

Onsdagen en lång promenad till Mas Palomas och Meloneras. Stranden bjöd ju inte på
sitt bästa utseende efter allt regn. Så trötta, mätta och nöjda med dagen blev det bussen
hem. Vi åt en alldeles "fantastisk" tomatsoppa.

Det är inte så svårt att fördriva dagarna. Vi har ju fördrivit tre dagar utan större ansträgning.

Nu laddar vi för en ny dag med poolparty och julpynt i poolbaren